Jump to main content

Hälsans år – våra tips till dig som vill göra en hälsosatsning

Att må bra på både in- och utsidan är en förutsättning för att man ska kunna vara sitt bästa jag. Här delar vi med oss av våra bästa tips till dig som vill dra igång en hälsosatsning på din arbetsplats.

Med projektet Hälsans år hoppas vi kunna motivera alla anställda till att göra fler hälsosamma val som bidrar till ökat välmående, mer energi och ett gladare liv. Här är några tips från oss på Saferoad till dig som vill dra igång en liknande satsning på din arbetsplats.

1. Inför en rörelsekvart om dagen
Alla vet att motion är bra för hälsan. Så varför inte arrangera en rörelsekvart på kontoret? Antingen kan medarbetarna turas om om att hålla i kvarten eller så letar ni upp passande korta enkla trängspass på till exempel YouTube.

2. Arrangera ett lopp
I två år rad har vi på Saferoad arrangerat Saferoadloppet. Vilket är ett lopp på 10 km där deltagarna i god tid innan loppet sätter upp en måltid och tävlar mot den. Att slippa tävla mot andra kan vara skönt och förhoppningsvis vill fler delta. Välj en bra runda, datum och bjud in!

3. Stegräknartävling
När vi ändå är inne på tävling, dra igång en stegräknartävling. Ny rön säger att vi bör gå 15 000 steg om dagen, hur många av er kommer upp i det? Tips för att komma upp i 15 000 steg.

4. Ha en plattform där ni kan dela med er av varandras tips
Vi på Saferoad Sverige använder oss av Microsoft teams. Ni som inte har tillgång till det kan till exempel skapa en Facebookgrupp.

5. Pröva något nytt på fikan
Att socker inte är det bästa för oss är ingen nyhet men att helt skippa fikan blir väl för tråkigt!? Så testa att fika på något nytt som innehåller mindre eller inget socker alls. Hitta recept här.

6. Ta ett gå- eller ståmöte
Studier visar att längre stunder av stillasittande, oberoende av övrig fysisk aktivitet, innebär flera hälsorisker.  Alla möten och genomgångar kräver inte att man sitter ner. Så ge er ut på ett gåmöte eller stå upp under nästa möte.

7. Uppmana medarbetare till att ta mikropauser
I stället för att låta stressen ta överhanden – mikropausa. Små, små pauser på 3–5 minuter flera gånger om dagen gör stor skillnad när hjärnan känns trött och trög. Läs mer om mikropauser här.

Läs mer om Hälsans år här.

Läs mer om Saferoad Sverige här.

 

hälsa saferoad sverige

Några av deltagarna i Saferoadloppet.

hälsans år saferoad